tisdag 8 april 2014

Sällsynta amerikanska mynt - Numismatiska Value Vs. ädelmetaller värde


 Det finns alltid diskussioner om huruvida numismatiskt eller ädelmetaller mynt kommer att göra mest pengar i det långa loppet . Återförsäljare kommer att kasta det som de säljer som den bästa / säkraste investering i guld eller silver mynt . Men är det sant?

Eftersom jag inte kan förutsäga vilken väg den ädelmetallmarknadeneller numismatiskt marknaden kommer huvudet , jag får lite av båda . Båda typerna av mynt har sina för-och nackdelar . Varje typ av återförsäljare kommer oftast bara främja proffsen i sin produktlinje .

Min erfarenhet har varit att mynt det är lättare att sälja till en återförsäljare . De flesta återförsäljare kommer att erbjuda dig bara ädelmetaller värde för många numismatiska mynt , om du går att sälja sällsynta amerikanska mynt till en återförsäljare .

Försäljare verkar ha två ytor när det gäller att numismatiskt verser tackor guld eller silver mynt . När de säljer myntet har den numismatiskt värde. När de köper myntet , bara den har ädelmetaller värde .

Jag har ett mynt återförsäljare som jag tycker verkligen att köpa från , eftersom de säljer till sådana fantastiska priser . När jag har försökt att handla med oönskade mynt för en uppgradering , erbjuder de så lite för mitt inbyte , att jag inte kan göra en enkel grej av det .

Det är ungefär som att handla i en gammal bil mot en ny med en bilhandlare . Jag kan aldrig låta min bil gå för det pris de erbjuder i handeln . Jag alltid väljer att sälja den på egen hand i stället för att ge den till återförsäljaren .

Om du bestämmer dig för att bara handla i ett mynt för en bättre, bör det myntet inte har för mycket numismatiskt värde , eftersom dealern ofta inte kommer att erbjuda något mer än ädelmetaller värde för det . Enligt min mening finns det bättre sätt att sälja dina numismatiska sällsynta amerikanska mynt .

Ädelmetaller värde är ganska klippa och torr, baserat på spotpriser av guld eller silver på tiden. Du vet värdet på dina mynt och återförsäljare erbjuder vad de betalar i förhållande till spotpriset .

Numismatiska värde är mycket svårare att bestämma . Jag använder den grå blad för att hjälpa mig att bestämma värden för mynt jag är intresserad i. Om myntet har så högt värde att dess metallhalt är inte av någon betydelse , kommer de flesta återförsäljare bara ge dig ädelmetaller värde för myntet .

Den grå blad har endast begränsat värde vid bestämning av handel återförsäljare i en guld eller silver sällsynta amerikanska mynt . CDN listor återförsäljare till återförsäljare köpa / sälja priser , inte vad de kommer att ge någon från gatan för samma mynt .