tisdag 8 april 2014

Toning av sällsynta amerikanska mynt och Car Wheels - Representerar du en toner ?


 Jag skär genom en parkeringsplats för en tid sedan , när jag märkte en pickup med silvermetallfälgar. Det mest utmärkande med det var det faktum att dess silvermetallfälgarpåminde mig om silvermynt , sällsynta amerikanska silvermynt , faktiskt !

Jag stod där i förundran . Framhjulen såg ut som de var snyggt tonas i brunt bromsdamm . Bakhjulen såg ut som vackra , rena silvermynt ! Hjulen såg identiska , förutom fronten var tonade och den bakre var mynta frisk .

Jag insåg plötsligt , för ett otränat öga , de vackra silver hjulen täckta med ett lager av brun damm härdat den till dem , ser ut som hjulen försummades av en slarvig , obekymrad ägare . Jag måste erkänna att det är vad jag alltid trott.

Dagens uppenbarelse visade mig hur fel våra bedömningar kan vara . Detta är inte en handling av slarv eller likgiltighet . Det är faktiskt avsiktligt. Just det , avsiktligt . Ägaren rengöras sin lastbil med undantag för framhjulen , med flit .

Jag misstänkte att det fanns en viss fraktion av bilägare som avsiktligt inte rengöra sina främre metallfälgar . De uppskattar den subtila toning eftersom dessa hjul ålder . Rengöring dem skulle vara en skam och säkert ogillande av andra i kulten .

Jag lärde mig kult insiders kallade sig " toner " . Ja , jag vet vad det rimmar med . Kom igen , vi är alla vuxna här . Du behöver inte vara så barnslig . Corral barnet i dig och låt oss gå vidare .

Som ödet skulle ha det , toner föraktar djupt rengjorda hjul . Städning är inte naturligt , även om den oinvigde frestas att rengöra sina hjul i ett försök att behålla sin nya look .

 Senaste forskningen visar att körning med tonade aluminiumfälgar har uppnått en kultstatus ! Ju mörkare toning, desto högre status.

Vad en väckarklocka . Jag hade inte insett att vissa människor faktiskt tyckte det var vackert och med önskvärt . Jag sökte misstag min standard av ren är ganska , och helt missbedömde de som uppskattar den subtila skönheten i bromsdamm på sina hjul .

Jag har sedan börjat titta närmare på de mönster den bruna smuts gör . Det är verkligen något som ett konstverk . Sedan studerade jag tonade aluminiumfälgar i starkt solljus och i rätt vinkel , visade en del av dem till och med skimrande nyanser som sådan vacker .

Det är naturligtvis ledde mig att se mina fina rena aluminiumfälgar som något mindre än önskvärt . Jag ville också tonas framhjul . Ska inte avskräcks , jag kollade runt efter någon som gör konstgjord toning .

 Det är ganska en marknadsnisch . Omedelbar luft borste toning . Du behöver inte gå till besväret att vänta i flera år för att få tonas utseende . Du kan få det omedelbart !

Jag stod i rad vid toning monter och förundrades över artisteri av den buttre brute gör ansökan . Det var imponerande , men när jag studerade den färdiga produkten , så bra som det generellt sett , det var något som inte riktigt rätt om det .

Det var typ av tråkig och saknade det subtila skimrande kvalitet på hjul toning som har tagit år att uppnå . Då applikatorn frågade mig om jag ville bakhjulen gjort . Först trodde jag det var inget mer än en merförsäljning .

Han förklarade för mig hur jag skulle öka min status med bakre tonade hjul . Jag kör en äldre bil med trumbromsar bak . Trumbromsar inte släppa sin bromsdamm i luften på väg skivbromsar gör .

Genom toning bakhjulen , skulle det se ut som jag hade fyra hjul skivbromsar . Människor , särskilt de som vet hur man läser hjul toning skulle tror att min pre - 90 bil hade fyra hjul skivbromsar och beundra det ännu mer .

Naturligtvis hade jag också de bakre metallfälgar tonas . Nu är min bil ser spektakulära . Jag har inte haft någon anmärkning till mig om min nu bruna fälgar ser ut som de är täckta med skokräm , men ändå .

 Men , om någon säger något , jag kommer säkert att utbilda dem !

Det har inte tagit mycket peta runt för att upptäcka att människor faktiskt samlar metallfälgar nu . Det finns hängivna entusiaster där ute som kommer att betala några högre priser för rätt lättmetallfälg med rätt utseende .

De verkar dela upp i två läger . På ena sidan är " toner " och på den andra är de som gillar deras hjul fabrik ljus . De kallar sig de " optimister " för att de gillar att titta på den ljusa sidan av saker . De " Toner " tror inte att de " optimisterna " är mycket ljus dock .

De två lägren är starkt uppdelad , med toner förakta optimisterna betydligt fler än optimisterna ogillar toner . Jag antar att det finns goda skäl för detta , eftersom ekvationen är så obalanserad . Det kan ta tio år eller mer för att få korrekt , naturlig toning på en lättmetallfälg . Det tar bara sekunder att doppa hjulet och utplåna toning helt.

De toners skulle föredra att optimisterna köper helt enkelt en ljus hjul , om det är så de vill ha det , och lämnar de naturligt tonade dem för dem att uppskatta . Jag kan verkligen förstå den synpunkten .

Det har också utvecklat en forensisk vetenskap kring toning av hjulen . Hell , kan en bra toner berätta vilken hastighet däcket generellt gick , av broms damm ränder , hur sammansättningen av bromsbelägg fodret var av dess färg , hur hårt bromsarna tillämpades vid bromsning och även hur ofta bilen drevs i omvänt. En omedelbar toner skulle behöva arbeta väldigt hårt för att replikera det .

Vissa high end lyxbilar blanka ( eller bevis ) lättmetallfälgar på sina fordon . Dessa är faktiskt krom och värt en premie över standardaffärsstrejk metallfälg . Var försiktig när du köper blanka fälgar som inte kom med bilen från början .

Det finns polerade imitationer som ser ut som bevis för casual observatör . Ett tränat öga kan urskilja skillnaden . Ta den till en expert , om du inte är säker . Dessa polerade imitationer är bara förfalskningar är pantsatt av för mycket mer än de är värda , till en intet ont anande allmänhet .

Så, är du en upplyst toner eller helt enkelt en optimist när det kommer till dina fälgar ?