tisdag 8 april 2014

Förberedelser för att granska din Sällsynta amerikanska mynt innan du köper


 BELYSNING :

Olika människor föredrar olika typer av belysning . Jag föredrar att använda en halogenlampa . Jag kan ibland se saker ( hairlines , städning , etc ) på mynt under denna typ av ljus som jag inte kan se genom att använda andra ljuskällor . Halogenlampor " färgåtergivning är närmast naturligt solljus som artificiellt ljus blir .

När du är på kommersiella lokaler , till exempel myntshower , auktioner eller ens den lokala mynthandlare , du slags fastnat med sin belysning . Objekt se något annorlunda ut under olika ljuskällor . Öva genom att visa samma mynt under olika belysning för att märka någon skillnad belysningen gör .

Om du verkligen inte kan klara sig utan en halogen eller liknande ljuskälla , det finns bärbara handhållna , halogen ljuskällor . Jag anser att de är besvärliga att släpa runt för mynt inspektion , men kan vara precis det som gör att du kan göra kritiska bedömningar om en sällsynt amerikanska mynt .

Förstoring:

Jag vill uppmana er att titta på den råa mynt i flera sekunder utan förstoring , innan man lägger ett glas till den. Få en känsla för vad ämnet sällsynta amerikanska mynt ser ut i sin helhet .

Många mycket dyra sällsynta amerikanska mynt blir graderas , köpas och säljas utan användning av förstoring. Jag bara ibland använda ett förstoringsglas . Undantagen kan vara för mycket små mynt som guld dollar .

Jag kommer också att ta till förstoring i de fall där jag ser något som en fläck eller fel som jag vill undersöka närmare . När jag använder förstoring, är det oftast en liten 5X glas .

När du använder ett förstoringsglas , är det viktigt att du tittar på de flesta av myntet och inte bara en liten yta i isolering . Oavsett förstoringsgrad du använder , bör det att du kan få en bra titt på hela myntet .

Om du har någorlunda god syn , och vet hur man undersöker ett mynt på rätt sätt , är förstoringen inte nödvändigt . Någon som vet vad de letar efter kan se saker och ting med deras blotta ögat , som andra kanske missar med ett förstoringsglas .

Jag är inte emot förstoringsglas , men tror att de ibland överutnyttjas och till och med missbrukas . Lär dig att förbise de små brister , om inte myntet är tänkt att vara en MS 70 eller PR 70 .

Vanligtvis , de riktigt små brister är obetydliga . Inte få mig fel . Jag tror inte att det är OK att köpa över - graderade mynt , eller att brister och fel inte spelar någon roll med avseende på deras kvalitet . Bara inte mikro - grade ditt ämne mynt .

Slutligen , lära sig vad ämnet sällsynta amerikanska mynt ser ut i mint tillstånd , så att du kan bedöma strejk kvalitet och slitage på myntet . Lär dig vad ögon överklagande är , så att du kan känna igen och uppskatta den , när du ser det .